Radišić Biljak, Grubb, Guerra, Cavalier, Raymondo, Sierra-Amor, Mussap, Kamathan, Yucel, Datta, Wada, and Alcantara: The first step in creating national Chronic Kidney Disease (CKD) guidelines – a questionnaire

Chronic kidney disease (CKD), defined as decreased kidney function shown by glomerular filtration rate (GFR) of less than 60 mL/min/1.73m2, or markers of kidney damage, or both, of at least 3 months duration, regardles of underlying cause, is increasingly recognised as a global public health problem (1, 2). In 2016 the International Society of Nephrology identified key activities for the next 5-10 years to create an action plan for determining and monitoring the prevalence of chronic kidney disease (2, 3). Some of the proposed ten themes include strenghtening CKD surveillance and establishing better diagnostic methods in CKD where our role as clinical chemists is clearly emphasized.

Identification of CKD relies primarily on serum creatinine measurements and equations to estimate GFR and measurement of creatinine and albuminuria are of utmost importance for diagnosis and classification of CKD. According to the 2017 action plan, the first step in improving CKD monitoring activities includes strenghtening CKD surveillance, partly by achieveing a uniform measurement of CKD markers and ensuring that wherever serum creatinine is measured, estimated GFR is reported. Additionally, there should be increasing efforts to use albuminuria and eGFR in combination, whenever serum creatinine is measured. At the same time, healthcare providers and clinical chemists should work towards global implementation of the the diagnosis and staging of CKD on the basis of measuring or estimating glomerular filtration rate and measuring albuminuria (2).

One of the possible solutions to achieveing this pre-set goals is to continue to develop, update, and improve clinical practice guidelines (CPGs) pertinent to CKD on a global scale (2). It is evident that CPGs relating to laboratory diagnostic testing are increasingly produced with the aim of standardizing practice and improving patient care based on the best available evidence (4). Perhaps the initial step to create a guideline is to explore the current status of CKD testing in a national enviroment, which has been carried out successfully in some European countries (5, 6).

In order to actively pursue the solutions to the described action plan, we as the International Federation of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine (IFCC) Committee on Kidney Disease – C-KD (previously Committee on Chronic Kidney Disease – C-CKD) decided to provide assistance where required for member organizations and others in planning and implementing CKD testing policies and guidelines, which is in accordance with our Committee objectives (7). Therefore, to help the National Societies across the Globe with the assessment process of exploring the current status of CKD testing, we have prepared a universal questionnaire that can be used as a starting point in the process (Table 1). The questionnaire is at the most part constructed from the already successfully performed Croatian and Portuguese surveys (8, 9). The Croatian survey results set the background for the creation of the first national Croatian CKD recommendations (8, 10).

Table 1

A proposed IFCC C-KD universal questionaire

Questions Answers
Serum creatinine
1. Does your laboratory measure serum creatinine? yes
no
2. Please specify your method for measuring serum creatinine (more than one may be selected) uncompensated Jaffe
compensated Jaffe, IDMS calibrated
enzymatic method aligned with IDMS method
whole blood creatinine
dry chemistry
other (please specify)
3. Specify your reagent manufacturer(s)
4. Specify your type of instrument(s)
5. In which units the serum creatinine results are reported? mg/dL
µmol/L
both
6. Specify reference interval for adults used for serum creatinine in your laboratory
eGFRcreatinine
7. Do you automatically report the results of estimated Glomerular Filtration Rate (eGFRcreatinine) along with the serum creatinine concentration? yes, automatically with every result of serum creatinine
yes, whenever ordered by the physician
no
8. Do you consider reporting the eGFRcreatinine? yes
no
9. Which equation do you use for estimating GFR for routine reporting (more than one may be selected) MDRD-4 equation for non-standardized creatinine
MDRD-4 equation for standardized creatinine
MDRD-6
CKD-EPI equation
Cockroft-Gault
other (please specify)
I don’t know
10. At what value do you point to an eGFRcreatinine value higher than (>)? we report all values for eGFRcreatinine as the exact number
we report values above 60 mL/min/1.73m2 as > 60 mL/min/1.73m2
we report values above 90 mL/min/1.73m2 as > 90 mL/min/1.73m2
other (please specify)
11. How do you report the results concerning the parameter „race“? two results, „Black“ and „White“
race evaluated during the appointment
patient is asked to report its race
„Race“ parameter is not included
other (please specify)
12. In the eGFRcreatinine result, there are included observations and possible variations of this value with (multiple answers possible): nutritional status
pregnancy
admitted patients
we don’t include observations about possible variations of eGFR
other(s) (please specify)
13. Special situations: in-patients we report eGFRcreatinine for in-patients
we don’t report eGFRcreatinine for in-patients
14. Which equations/formulas do you use to estimate the GFR in children? Schwartz equation (original)
Schwartz equation (modified)
other (please specify)
we don’t calculate eGFRcreatinine for children
Serum (plasma) cystatin C
15. Does your laboratory measure serum cystatin C? yes
no
16. Please specify your method for measuring serum cystatin C (more than one may be selected) immunoturbidimetry
immunonephelometry
other (please specify)
17. Specify your method(s) traceability
18. Specify your reagent manufacturer(s)
19. Specify your type of instrument (s)
20. In which units the serum cystatin C results are reported? mg/L
other (please specify)
21. Specify reference interval for adults used for serum cystatin C in your laboratory
eGFRcystatin C
22. Do you automatically report the results of estimated Glomerular Filtration Rate based upon cystatin C (eGFRcystatin C) along with the serum cystatin C concentration? yes, automatically with every result of serum cystatin C
yes, whenever ordered by the physician
no
23. Do you consider reporting the eGFRcystatin C? yes
no
we already report it
24. Which eGFRcystatin C-equation for adults do you use for routine reporting (more than one may be selected) CAPA
CKD-EPIcystatin C
other (please specify)
25. At what value do you point to an eGFRcystatin C value higher than (>)? we report all values for eGFRcystatin C as the exact number
we report values above 60 mL/min/1.73m2 as > 60 mL/min/1.73m2
we report values above 90 mL/min/1.73m2 as > 90 mL/min/1.73m2
other (please specify)
26. Which eGFRcystatin C-equation do you use to estimate the GFR in children? CAPA
CKD-EPIcystatin C
other (please specify)
we don’t estimate GFR for children
Urine protein and albumin
27. Do you perform the following tests? urine protein
urine albumin
both
none of those
28. Which is recommended sample for measuring urine protein? 24 hour urine sample
random urine sample
first morning urine sample
not specified
other (please specify)
29. Please specify your method for measuring urine protein nephelometry
turbidimetry
colorimetry
dry chemistry
other (please specify)
30. Specify your method(s) traceability
31. Specify your reagent manufacturer(s)
32. Specify your type of instrument(s)
33. How do you report urine protein results (more than one may be selected)? mg/mmol creatinine
mg/g creatinine
g/24h
g/L
34. Please specify your reference interval (cut-off value) for urine protein
35. Which is recommended sample for measuring urine albumin? 24 hour urine sample
random urine sample
first morning urine sample
not specified
other (please specify)
36. Please specify your method for measuring urine albumin nephelometry
turbidimetry
colorimetry
dry chemistry
other (please specify)
37. Specify your method(s) traceability
38. Specify your reagent manufacturer(s)
39. Specify your type of instrument(s)
40. How do you report urine albumin results (more than one may be selected)? mg/mmol creatinine
mg/g creatinine
μg/min
mg/24h
μg/mL
mg/L
41. Please specify your reference interval (cut-off value) for urine albumin
IDMS - isotope dilution mass spectrometry. MDRD - modification of diet in renal disease. CKD-EPI - chronic kidney disease epidemiology collaboration. CAPA - Caucasian, Asian, pediatric and adult.

To facilitate the usage of the questionnaire, we have translated it to some of the most prevalent languages (Tables 2-9Table 3Table 4Table 5Table 6Table 7Table 8Table 9). It is important to emphasize that the questionnaire should be used in accordance with the current situation in particular countries. In other words, we encourage the future users to make as many amendments as necessary, either shortening the proposed list of questions or adding some questions that are not in the questionnaire, but that are considered useful.

Table 2

A proposed IFCC C-KD universal questionaire – German translation

Fragen Antworten
Kreatinin
1. Misst ihr Labor Kreatinin? Ja
Nein
2. Bitte geben sie die Messmethode für die Kreatininbestimmung an (Mehrfachantworten möglich) Unkompensierte Jaffe Methode
Kompensierte Jaffe Methode, IDMS kallibriert
Enzymatische Methode abgestimmt auf die IDMS Methode
Vollblutmethode
Trockenchemisch
Andere Methode (Bitte angeben)
Weiß nicht
3. Bitte geben sie den Reagenzhersteller des Kreatinin-Assays an
4. Bitte geben sie das Gerät an auf welchem sie Kreatinin messen
5. Mit welchen Einheiten geben sie Kreatininwerte auf ihren Befunden an? mg/dL
µmol/L
beides
6. Bitte geben sie das Referenzintervall/Normalwert an, welches für den Kreatininwert bei Erwachsenen verwenden
eGFRcreatinine
7. Geben sie automatisch den entsprechenden Wert der errechneten estimated Glomerular Filtration Rate (eGFRcreatinine) am Befund mit an? Ja, automatische Berechnung bei jeder Kreatinin-Bestimmung
Ja, wenn angefordert
Nein
8. Erwägen sie die eGFRcreatinine am Befund mit anzugeben? Ja
Nein
9. Welche Formel verwenden sie für die Berechnung der eGFRcreatinine bei Erwachsenen auf Routinebefunden? (Mehrfachantworten möglich) MDRD-4 Formel für nicht-standardisiertes Kreatinin
MDRD-4 Formel für standardisiertes Kreatinin
MDRD-6
CKD-EPI
Cockroft-Gault
Andere Formel (Bitte angeben)
10. Ab welchem Messwert der eGFRcreatinine geben Sie Werte mit „größer als“ (>) an? Wir geben alle Werte exakt so an wie sie berechnet wurden.
Wir geben Werte über 60 mL/min/1.73m2 als > 60 mL/min/1.73m2 an
Wir geben Werte über 90 mL/min/1.73m2 als > 90 mL/min/1.73m2 an
Anderes (bitte angeben)
11. Wie geben sie Kreatinin-Werte auf dem Befund an in Bezug auf den Parameter „ethnische Herkunft“ Es gibt zwei Ergebnisse, „Schwarz“ und „Weiss“
Die ethnische Herkunft wird während des Blutabnahmetermins bestimmt
Der Patient muss seine ethnische Herkunft angeben
Die ethnische Herkunft wird nicht berücksichtigt
Anderes (bitte angeben)
12. In der Beurteilung des eGFRcreatinine Wertes sind folgende Einflußfaktoren berücksichtigt (Mehrfachantworten möglich): Ernährungsstatus
Schwangerschaft
Staionäre Patienten
Es werden (können) keine Einflußfaktoren berücksichtigt (werden)
Anderes (bitte angeben)
13. Besondere Situationen: Stationäre Patienten Wir geben die eGFRcreatinine auch für stationäre Patienten an
Wir geben die eGFRcreatinine für stationäre Patienten nicht an
14. Welche Formel verwenden sie für die Berechnung der eGFRcreatinine bei Kindern auf Routinebefunden? Schwartz Formel (original)
Schwartz Formel (modifiziert)
Anderes (bitte angeben)
Wir berechnen die eGFRcreatinine nicht bei Kindern
Cystatin C
15. Wird in ihrem Labor Cystatin C bestimmt? Ja
Nein
16. Bitte geben sie die Messmethode für die Cystatin C-Bestimmung an (Mehrfachantworten möglich) Immunturbidimetrie
Immunnephelometrie
Andere Methode (bitte angeben)
17. Bitte geben sie die Rückverfolgbarkeit („traceability“) ihrer Methode und deren Kalibration an
18. Bitte geben sie den Reagenzhersteller des Cystatin C-Assays an
19. Bitte geben sie das Gerät an auf welchem sie Cystatin C messen
20. Mit welchen Einheiten geben sie Cystatin C-Werte auf ihren Befunden an? mg/L
Anderes (bitte angeben)
21. Bitte geben sie das Referenzintervall/Normalwert an, welches für den Cystatin C-Wert bei Erwachsenen verwenden
eGFRcystatin C
22. Geben Sie automatisch mit dem Cystatin C Ergebnis die Cysatatin C basierte glomeruläre Filtrationsrate (eGFRcystatin C) mit an? Ja, immer mit jedem Cystatin C Ergebnis
Ja, wenn vom Arzt angefordert
nein
23. Planen Sie die eGFRcystatin C am Befund anzugeben? Ja
nein
wir geben sie bereits an
24. Welche eGFRcystatin C Gleichung für Erwachsene verwenden Sie für Routine-Befunde (Mehrfachnennung möglich) CAPA
CKD-EPIcystatin C
andere (bitte angeben)
25. Ab welchem Messwert der eGFRcystatin C geben Sie Werte mit größer als (>) an? Wir geben alle Messwerte der eGFRcystatin C als exakten Zahlen wert an
Wir geben Messwerte über 60 mL/min/1.73m2 an als > 60 mL/min/1.73m2
Wir geben Messwerte über 90 mL/min/1.73m2 an als > 90 mL/min/1.73m2
andere (bitte angeben)
26. Welche eGFRcystatin C-Gleichung verwenden Sie für Kinder zur Abschätzung der GFR? CAPA
CKD-EPIcystatin C
andere (bitte angeben)
Wir berechnen keine GFR für Kinder
Gesamteiweiß und Albumin im Urin
27. Führen Sie die folgenden Untersuchungen durch? Gesamteiweiß im Urin
Albumin im Urin
beide
Keine von beiden
28. Was ist das empfohlene Probenmaterial für die Gesamteiweißbestimmung im Urin? 24 Stunden Sammelurin
Spontanurin
Erster Morgenurin
Nicht spezifiziert
andere (bitte angeben)
29. Bitte geben Sie Ihre Methode für die Gesamteiweißbestimmung im Urin an Nephelometrie
Turbidimetrie
Colorimetrie
Trockenchemie
andere (bitte angeben)
30. Bitte geben sie die Rückverfolgbarkeit („traceability“) ihrer Methode und deren Kalibration an
31. Bitte geben sie den Reagenzhersteller des Gesamteiweiß im Urin-Assays an
32. Bitte geben sie das Gerät an auf welchem sie Gesamteiweiß im Urin messen
33. Wie geben Sie Gesamtweiß im Urin – Ergebnisse an? (Mehrfachnennung möglich) mg/mmol Kreatinin
mg/g Kreatinin
g/24h
g/L
34. Bitte geben Sie Ihren Referenzbereich für das Gesamteiweiß im Urin an
35. Was ist das empfohlenen Probenmaterial für die Albuminbestimmung im Urin? 24 Stunden Sammelurin
Spontanurin
Erster Morgenurin
Nicht spezifiziert
andere (bitte angeben)
36. Bitte geben Sie Ihre Methode für die Albuminbestimmung im Urin an Nephelometrie
Turbidimetrie
Colorimetrie
Trockenchemie
andere (bitte angeben)
37. Bitte geben sie die Rückverfolgbarkeit („traceability“) ihrer Methode und deren Kalibration an
38. Bitte geben sie den Reagenzhersteller des Gesamteiweiß im Urin-Assays an
39. Bitte geben sie das Gerät an auf welchem sie Gesamteiweiß im Urin messen
40. Wie geben Sie Albumin im Urin – Ergebnisse an? (Mehrfachnennung möglich) mg/mmol Kreatinin
mg/g Kreatinin
μg/min
mg/24h
μg/mL
mg/L
41. Bitte geben Sie Ihren Referenzbereich für Albumin im Urin an
IDMS - isotope dilution mass spectrometry. MDRD - modification of diet in renal disease. CKD-EPI - chronic kidney disease epidemiology collaboration. CAPA - Caucasian, Asian, pediatric and adult.
Table 3

A proposed IFCC C-KD universal questionaire – French translation

Questions Réponses
Créatinine sérique ou plasmatique
1. Votre laboratoire dose-t-il la créatinine sérique? Oui
Non
2. Quelle méthode utilisez-vous (plusieiurs réponses possibles)? Jaffe Non compensé
Jaffe compensé, standardisé IDMS
Méthode enzymatique, standardisée IDMS
Créatinine sur sang complet
Chimie sèche
Autre (sépcifier)
3. De quelle(s) compagnie(s) proviennent les réactifs?
4. Quel automate utilisez-vous?
5. Quelles sont vos unités pour la créatinine sérique? mg/dL
µmol/L
les deux
6. Quelles sont vos valeurs de référence chez l’adulte?
Estimation du Débit de filtration glomérulaire (eDFG créatinine)
7. Fournissez-vous automatiquement le eDFG avec le dosage de la créatinine? Oui, systématiquement avec le dosage de la créatinine
Oui, lorsque c’est demandé par le médecin prescripteur
Non
8. Si vous avez répondu non à la question précédente, envisagez-vous de fournir le eDFG? Oui
Non
9. Quelle(s) équation(s) utilisez-vous en routine pour le eDFG? (plusieurs réponses possibles)? MDRD-4 paramètres pour créatinine Non-standardisée IDMS
MDRD-4 paramètres pour créatinine standardisée IDMS
MDRD-6 paramètres
CKD-EPI
Cockcroft-Gault
Autre (précisez)
Je ne sais pas
10. A partir de quelle valeur tronquez-vous le résultat de l’eDFG (> à)? Nous ne tronquons pas les résultats
Nous tronquons au-delà de 60 mL/min/1.73m2
Nous tronquons au-delà de 90 mL/min/1.73m2
Autre (spécifier)
11.Comment gérez-vous le paramètre „race“? 2 résultats, „Noir“ et „Blanc“
Donnée obtenue lors de la prise de sang
On demande au patient de préciser sa race
Nous n’incluons pas le paramètre „race“
Autre (spécifiez)
12. Lorsque que vous fournissez le eDFG, vous donnez des comentaires sur des variations possibles liées à: Statut nutritionnel
Grossesse
Patient hospitalisé
Nous ne fournissons pas de commentaires sur des variations possbles du DFG
Autre(s) (spécifiez)
13. Siutuation particulière des patients hospitalisés Nous fournissons le eDFG chez les patients hospitalisés
Nous ne fournissons pas le eDFG chez les patients hospitalisés
14. Avec quelle(s) équation(s) estimez-vous le DFG chez les enfants? Schwartz (originale)
Schwartz (modifiée)
Autre (spécifiez)
Nous ne calculons pas le DFG chez les enfants
Cystatin C sérique (plasmatique)
15. Votre laboratoire mesure-t-il la CysC? Oui
Non
16. Quelle méthode utilisez-vous? (plusieurs réponses possible) Immunoturbidimétrie
Immunonéphélométrie
Autre (spécifiez)
17. Spécifiez la traçabilité de votre méthode
18. Quel est le fabricant du réactif?
19. Quel est le fabricant de l’instrument (ou des instruments) que vous utilisez pour doser la CysC?
20. En quelle unité rapportez-vous la CysC sérique? mg/L
Autre (spécifiez)
21. Quelles sont les valeurs de références pour adultes que vous utilisez ?
eDFGcystatin C
22. Fournissez-vous automatiquement une estimation du DFG basée sur la CysC lorsqu’un dosage de CysC est demandé? Oui, automatiquement
Oui, si demandé par le médecin-prescripteur
Non
23. Avez-vous l’intention de fournir l’estimation du DFG basée sur la CysC? Oui
Non
Nous la fournissons déjà
24. Quelle équation utilisez-vous pour reporter le DFG basé sur la CysC? (plusieurs réponses possibles) CAPA
CKD-EPIcystatin C
Autre (spécifiez)
25. A partir de quelle valeur tronquez-vous le résultat de l’eDFG basé sur la CysC (> à)? Nous ne tronquons pas les résultats
Nous tronquons au-delà de 60 mL/min/1.73m2
Nous tronquons au-delà de 90 mL/min/1.73m2
Autre (spécifier)
26. Avec quelle(s) équation(s) estimez-vous le DFG chez les enfants? CAPA
CKD-EPIcystatin C
Autre (spécifiez)
Nous ne calculons pas le DFG chez les enfants
Protéinurie et albuminurie
27. Réalisez-vous ces dosages en routine? Protéines urinaires
Albumine urinaire
Tous les deux
Aucun des deux
28. Quel échantillon recommandez-vous pour le dosage des protéines urinaires? Urines de 24 heures
Echantillon urinaire aléatoire
Premières urines du matin à jeun
Aucune recommandation
Autres (spécifiez)
29.Quelle méthode utilisez-vous pour doser les protéines urinaires? Néphélométrie
Turbidimétrie
Colorimétrie
Chimie sèche
Autre (spécifiez)
30. Quelles est la traçabilité de vos méthodes?
31. De quelle compagnie proviennent les réactifs?
32. Quel instrument utilisez-vous?
33. Quelles sont vos unités pour le dosage des protéines urinaires (plusieurs réponses possibles)? mg/mmol créatinine
mg/g créatinine
g/24h
g/L
34. Quels sont vos valeurs de référence (cut-off) pour la protéinurie?
35. Quel échantillon recommandez-vous pour le dosage de l’albumine urinaire? Urines de 24 heures
Echantillon urinaire aléatoire
Premières urines du matin à jeun
Aucune recommandation
Autres (spécifiez)
36. Quelle méthode utilisez-vous pour le dosage de l’albumine urinaire? Néphélométrie
Turbidimétrie
Colorimétrie
Chimie sèche
Autre (spécifiez)
37. Quelle est la traçabilité de votre méthode?
38. De quelle compagnie proviennent les réactifs?
39. Quel instrument utilisez-vous?
40. Quelles sont vos unités pour le dosage de l’albumine urinaire (plusieurs réponses possibles)? mg/mmol créatinine
mg/g créatinine
μg/min
mg/24h
μg/mL
mg/L
41. Quelles sont vos valeurs de référence (cut-off) pour l’albumine urinaire?
IDMS - isotope dilution mass spectrometry. MDRD - modification of diet in renal disease. CKD-EPI - chronic kidney disease epidemiology collaboration. CAPA - Caucasian, Asian, pediatric and adult.
Table 4

A proposed IFCC C-KD universal questionaire – Italian translation

Domande Opzioni di risposta
Creatinina plasmatica/sierica
1. Il suo laboratorio effettua la determinazione della creatinina plasmatica/s.? Si
No
2. Quale metodo analitico è usato nel suo laboratorio (è possibile selezionare più di una opzione di risposta) Jaffe non compensata
Jaffe compensata, riferibile IDMS
Enzimatica, riferibile IDMS
Su sangue intero (POCT)
Chimica secca
Altro (specificare)
3. Indicare la ditta che commercializza il kit diagnostico
4. Indicare il tipo di strumento analitico usato
5. Quale unità di misura compare nel referto del suo laboratorio? mg/dL
μmol/L
doppia unità (entrambe)
6. Indicare gli intervalli di riferimento riportati nel referto per l’adulto
eGFRcreatinina
7. Nel suo referto, è riportato in modo automatico il valore di stima del filtrato glomerulare mediante formula (eGFRcreatinina)? Si, in modo automatico per ogni risultato di creatinina plasmatica/sierica
Si, solo se richiesto dal medico prescrittore
No
8. Ritiene sia fondamentale riportare sempre nel referto il valore di eGFR? Si
No
9. Quale formula applica per calcolare il valore eGFRcreatinina riportato nel referto (è possibile selezionare più di una opzione di risposta) MDRD-4 per metodi non riferibili
MDRD-4 per metodi riferibili
MDRD-6
CKD-EPIcreatinina
Cockroft-Gault
Altro (specificare)
Non so
10. Quale cut-off ha scelto per refertare eGFRcreatinina maggiore di (>) (esempio: eGFR>90) oppure ha scelto di refertare il risultato reale ottenuto dal calcolo (esempio: eGFR = 72 mL/min/1.73m2)? Refertiamo il risultato reale esatto eGFRcreatinina ottenuto dalla formula
Refertiamo eGFR > 60 mL/min/1.73m2 per qualsiasi risultato > 60
Refertiamo eGFR > 60 mL/min/1.73m2 per qualsiasi risultato > 90
Altro (specificare)
11. Come considera nel referto la variabile etnica (razza)? Indicando solo 2 opzioni: caucasico o non caucasico
La variabile etnica è inserita nel LIS al momento della richiesta
Il paziente o il medico prescrittore compilano un modulo cartaceo
La variabile etnica non è presa in considerazione
Altro (specificare)
12. Nel referto sono inclusi commenti che descrivono possibili interferenze sui risultati di eGFRcreatinina in particolari condizioni fisiologiche? (è possibile selezionare più di una opzione di risposta) Stati nutrizionali
Gravidanza
Ricovero ospedalero
Nessun commento/osservazione
Altro (specificare)
13. Condizioni particolari: paziente in ricovero ospedaliero Refertiamo eGFRcreatinina nelle modalità sopra esposte
Non refertiamo eGFRcreatinina
14. Quale formula applica per calcolare eGFR in età pediatrica? Formula di Schwartz originale
Formula di Schwartz modificata
Altro (specificare)
Non calcoliamo e non refertiamo eGFRcreatinina in età pediatrica
Cistatina C (siero/plasma)
15. Nel suo laboratorio è eseguita la determinazione della cistatina C? Si
No
16. Quale metodo analitico è usato nel suo laboratorio (è possibile selezionare più di una opzione di risposta) Immunoturbidimetrico
Immunonefelometrico
Altro (specificare)
17. Specificare la riferibiltà (traceability) del/i metodo/i usati nel suo laboratorio Riferibile allo standard calibratore primario
Non riferibile
18. Indicare la ditta che commercializza il kit diagnostico
19. Indicare il tipo di strumento analitico usato
20. Quale unità di misura compare nel referto del suo laboratorio? mg/L
Altro (specificare)
21. Indicare l’intervallo di riferimento usato per gli adulti nel suo laboratorio Uomini: Donne: Intervallo unico:
eGFRcistatina C
22. Nel suo referto, insieme al risultato della cistatina C è riportato in modo automatico il valore di stima del filtrato glomerulare mediante formula (eGFRcistatina C) ? Si, in modo automatico per ogni risultato di cistatina C plasmatica/sierica
Si, solo se richiesto dal medico prescrittore
No
23. Pensa sia importante introdurre nel referto il valore di eGFRcistatina C? Si
No
Nel nostro laboratorio lo abbiamo già introdotto
24. Quale formula applica per calcolare il valore eGFRcistatina C riportato nel referto (è possibile selezionare più di una opzione di risposta) CAPA
CKD-EPIcistatina C
Altro (specificare)
25. Quale cut-off ha scelto per refertare eGFRcistatina C maggiore di (>) (esempio: eGFR > 90) oppure ha scelto di refertare il risultato reale ottenuto dal calcolo (esempio: eGFR = 72 mL/min/1.73 m2)? Refertiamo il risultato reale esatto eGFRcistatina C ottenuto dalla formula
Refertiamo eGFR > 60 mL/min/1.73m2 per qualsiasi risultato > 60
Refertiamo eGFR > 60 mL/min/1.73m2 per qualsiasi risultato > 90
Altro (specificare)
26. Quale formula applica per calcolare eGFRcistatina C in età pediatrica? CAPA
CKD-EPIcistatina C
Altro (specificare)
Non calcoliamo e non refertiamo eGFRcistatina C in età pediatrica
Proteinuria e albuminuria
27. Nel suo laboratorio quali degli esami indicati a destra si eseguono? Proteinuria
Albuminuria
Entrambi
Nessuno dei 2
28. Nel suo laboratorio, qual è il tipo di campione raccomandato per eseguire la determinazione della proteinuria? Raccolta delle 24 ore
Campione estemporaneo
Prima minzione del mattino
Non specificato (nessuna raccomandazione)
Altro (specificare)
29. Quale metodo analitico è usato nel suo laboratorio per la determinazione della proteinuria? Nefelometrico
Turbidimetrico
Colorimetrico
Chimica secca
Altro (specificare)
30. Specificare la riferibiltà (traceability) del/i metodo/i usati nel suo laboratorio Riferibile allo standard calibratore primario
Non riferibile
31. Indicare la ditta che commercializza il kit diagnostico
32. Indicare il tipo di strumento analitico usato
33. Quale unità di misura compare nel referto del suo laboratorio per la proteinuria (è possibile selezionare più di una opzione di risposta)? mg/mmol di creatinina
mg/g di creatinina
g/24h
g/L
34. Indicare gli intervalli di riferimento riportati nel referto per la proteinuria
35. Nel suo laboratorio, qual è il tipo di campione raccomandato per eseguire la determinazione dell’albuminuria? Raccolta delle 24 ore
Campione estemporaneo
Prima minzione del mattino
Non specificato (nessuna raccomandazione)
Altro (specificare)
36. Quale metodo analitico è usato nel suo laboratorio per la determinazione dell’albuminuria? Nefelometrico
Turbidimetrico
Colorimetrico
Chimica secca
Altro (specificare)
37. Specificare la riferibiltà (traceability) del/i metodo/i usati nel suo laboratorio Riferibile allo standard calibratore primario
Non riferibile
38. Indicare la ditta che commercializza il kit diagnostico
39. Indicare il tipo di strumento analitico usato
40. Quale unità di misura compare nel referto del suo laboratorio per la proteinuria (è possibile selezionare più di una opzione di risposta)? mg/mmol di creatinina
mg/g di creatinina
μg/min
mg/24h
μg/mL
mg/L
41. Indicare gli intervalli di riferimento riportati nel referto per l’albuminuria
IDMS - isotope dilution mass spectrometry. MDRD - modification of diet in renal disease. CKD-EPI - chronic kidney disease epidemiology collaboration. CAPA - Caucasian, Asian, pediatric and adult.
Table 5

A proposed IFCC C-KD universal questionaire – Spanish translation

Preguntas Respuestas
Creatinina en suero
1. Su laboratorio mide creatinina en suero? si
no
2. Por favor, especifique su método de medida de creatinina en suero(puede mencionar más de uno) Jaffe no compensado
Jaffe compensado, calibración IDMS
método enzimático referidos al método de IDMS
creatinina en sangre total.
química seca
otros (por favor, especifique)
3. Especifique su fabricante(s) de reactivos
4. Especifique su tipo de instrumento(s)
5. En qué unidades reporta los resultados de creatinina en suero? mg/dL
µmol/L
ambos
6. Especifique el intervalo de referencia de creatinina en suero para adultos usado en su laboratorio
eGFRcreatinine
7. Usted reporta automaticamente los resultados del índice estimado de filtración glomerular de creatinina (eGFRcreatinine) junto con la concentración de la creatinina sérica? si, automáticamente con cada resultado de creatinina sérica
sí, siempre que sea ordenado por el médico
no
8. Ud. considera informar el eGFRcreatinine? si
no
9. Qué ecuación usa para estimar el indice de filtración glomerular para un informe de rutina? (puede seleccionar más de uno) MDRD-4 ecuación para creatinina no estandarizada
MDRD-4 ecuación para creatinina estandarizada
MDRD-6
CKD-EPI ecuación
Cockroft-Gault
Otros (por favor, especifique)
10. A partir de qué valor Ud. informa eGFRcreatinine mayor que (>)? Se informan todos los valores de eGFRcreatinine como: el número exacto.
Se informan valores por encima de 60 mL/min/1.73m2 como: > 60 mL/min/1.73m2
Se reportan valores por encima de 90 mL/min/1.73m2 como: > 90 mL/min/1.73m2
Otros (por favor, especifique)
11. Cómo informa los resultados del parámetro “raza“? dos resultados, “Negro“ y “Blanco“
durante la consulta determina la raza
se pregunta al paciente para informar su raza
el parámetro “Raza“no está incluído
otros (por favor, especifique)
12. En el resultado de eGFRcreatinine están incluídas observaciones y posibles variaciones de este valor con: estado nutricional
embarazo
pacientes ingresados
no se incluyen observaciones acerca de posibles variaciones de eGFR
otros (por favor, especifique)
13. Situaciones especiales: pacientes ingresados Se informa eGFRcreatinine para pacientes ingresados
No se informan eGFRcreatinine para pacientes ingresados
14. Qué ecuaciones /fórmulas usa Ud. para estimar la GFR en niños? Ecuación de Schwartz (original)
Ecuación de Schwartz (modificada)
otros(por favor, especifique)
No se calcula la eGFRcreatinine para niños
Cistatina C en suero (plasma)
15. Su laboratorio mide cistatina C en suero? si
no
16. Por favor, identifique su método para medir cistatina C en suero (puede seleccionar más de uno) inmunoturbidimetría
innmunonefelometría
otros (por favour, especificar)
17. Especificar la trazabilidad de su método(s)
18. Especificar el fabricante de su reactivo(s)
19. Especificar su tipo de instrumento (s)
20. En qué unidades son informados sus resultados de cistatina C en suero? mg/L
otros (por favor, especifique)
21.Especificar el intervalo de referencia para adultos de cistatina C en su laboratorio
eGFRcystatin C
22. Reporta Ud. automaticamente los resultados del indice de Filtración Glomerular de cistatina C (eGFRcystatin C) junto con la concentración de cistatina C en suero? si, automaticamente con cada resultado de cistatina C en suero.
Si, siempre que lo ordene el médico.
no
23. Considera reportar el eGFRcystatin C? si
no
24. Cual ecuación para adultos de eGFRcystatin C usa Ud. para el informe de rutina? (puede elegir más de una) CAPA
CKD-EPIcystatin C
Otros (por favor, especifique)
25. ¿A partir de qué valor Ud. informa una eGFRcystatin C mayor que(>)? se informan todos los valores para eGFRcystatin C como un número exacto.
Se informan valores por encima de 60 mL/min/1.73m2 como > 60 mL/min/1.73m2
Se informan valores por encima de 90 mL/min/1.73m2 como > 90 mL/min/1.73m2
otros (por favor, especifique)
26. Qué ecuación de eGFRcystatin C-usa para estimar la GFR en niños? CAPA
CKD-EPIcystatin C
Otros (por favor, especifique)
no se estima GFR para niños
Proteina en orina y albumina
27. Ud. hace los siguientes tests? proteina en orina
albúmina en orina
ninguna de estas
28. Qué muestra es recomendada para medir proteína en orina? muestra de orina de 24 horas.
muestra de orina al azar.
primera orina de la mañana
no especificada
otras (por favor, especifique)
29. Por favor, especificar su método para medir proteína urinaria. nefelometría
turbidimetría
colorimetría
química seca
otros (por favor, especifique)
30. Especificar la trazabilidad de su(s) método(s)
31. Especificar la compañía fabricante de su reactivo(s)
32. Especificar el tipo de su instrumento(s)
33. Como informa los resultados de proteína en orina? (puede seleccionar más de una) mg/mmol creatinina
mg/g creatinina
g/24h
g/L
34. Por favor, especificar su intervalo de referencia (valor cut-off) para proteínas en orina.
35. Cuál de las muestras es recomendada para medir albúmina en orina? muestra de orina de 24 hs
muestra de orina al azar
muestra de primera orina de la mañana
no especificada
otros (por favor, especifique)
36. Por favor, especificar su método para medir albúmina en orina. nefelometría
turbidimetría
colorimetría
química seca
otros (por favor, especifique)
37. Especificar la trazabilidad de su método(s)
38. Especificar el fabricante de su reactivo(s)
39. Especificar su tipo de instrumento(s)
40. Como informar los resultados de albúmina en orina? (puede elegirse más de uno) mg/mmol creatinina
mg/g creatinina
μg/min
mg/24h
μg/mL
mg/L
41.Por favor, especificar su intervalo de referencia (valor cut-off) para la albumina en orina
IDMS - isotope dilution mass spectrometry. MDRD - modification of diet in renal disease. CKD-EPI - chronic kidney disease epidemiology collaboration. CAPA - Caucasian, Asian, pediatric and adult.
Table 6

A proposed IFCC C-KD universal questionaire – Portuguese translation

Perguntas Respostas
Creatinina Sérica
1. O seu Laboratório mede a creatinine sérica? Sim
Não
2. Por favor especifique o método que utiliza para medir a creatinine sérica? (mais do que pode ser seleccionado) Jaffe Não Compensado
Jaffe Compensado, IDMS Calibrado
Método Enzimático IDMS ratreável
Creatinina em sangue total
Química Seca
Outro (Por favor, especifique)
3. Especifique o seu fabricante de Reagente(s)
4. Especifique o seu Autoanalizador
5. Em que unidades a creatinine sérica é reportada? mg/dL
µmol/L
Ambas
6. Especifique o intervalo de referencia para adultos utilizado para a creatinine sérica no seu Laboratório
TFGE (Taxa de Filtração Glomerular estimada)
7. Reporta automaticamente os resultados de TFGe cada vez que reporta a creatinina sérica? Sim, automaticaemnte com cada resultado de creatinine sérica
Sim, quando solicitado pelo Clínico
Não
8. Considera reporter a TFGe? Sim
Não
9. Qual a equação que utiliza na rotina para estimar a TFG (mais do que uma po der seleccionada) Equação MDRD-4 para creatinine não
Equação MDRD-4 para creatinine padronizada
Equação MDRD-6
Equação CKD-EPI
Equação Cockroft-Gault
Outra (Por favor, especifique)
10. Para que valor coloca TFGe superior a (>)? Reportamos sempre um número exacto
Reportamos valores superiores a 60 mL/min/1.73m2 como > 60 mL/min/1.73m2
Reportamos valores superiores a 90 mL/min/1.73m2 como > 90 mL/min/1.73m2
Outro (Por favor, especifique)
11. Como reporta os resultados de acordo com o parametro “raça”? Dois resultados, “Negra” e “Branca”
Raça avaliada durante a consulta
O doente é questionado para reporter seua raça
Parametro “Raça” não é incluído
Outro (Por favor, especifique)
12. No resultado de TFGe são incluídas observações e variações possíveis do valor com: Estado Nutricional
Gravidez
Doentes Internados
Não incluímos observações sobre possíveis variações da TFGe
Outro(s) (Por favor, especifique)
13. Situações Especiais: Doentes Internados Reportamos TFGe para doentes internados
Não Reportamos TFGe para doentes internados
14. Que Equações/Fórmulas utiliza para estimar TFG em crianças? Equação de Schwartz (original)
Equação de Schwartz (modificada)
Outra (Por favor, especifique)
Não calculamos TFGe para crianças
Cistatina C sérica (plasma)
15. O seu Laboratório mede a Cistatina C? Sim
Não
16. Por favor, especifique o seu método para medição de Cistatina C sérica (mais do que pode ser seleccionado) Imunoturbidimetria
imunonefelometria
Outro (Por favor, especifique)
17. Especifique o método rastreável
18. Especifique o fabricante de reagent(s)
19. Especifique o seu autoanalizador(s)
20. Em que unidades os valores de Cistatina C são reportados? mg/L
Outro (Por favor, especifique)
21. Especifique intervalo de referência para adultos utilizado para a Cistatina C sérica no seu laboratório
Taxa de Filtração Glomerular estimada por Cistatina C (TFGe Cys)
22. Reporta automaticamente os resultados de TFGe Cys cada vez que é reportado o valor da Cistatina C sérica? Sim, automaticamente com cada resultado de Cistatina C Sérica
Sim, quando solicitado pelo Clínico
Não
23. Considera reporter a TFGe Cys? Sim
Não
24. Que Equação TFGe Cys para adultos utiliza na rotina (mais do que uma pode ser seleccionada) CAPA
CKD-EPIcystatin C
Outra (Por favor, especifique)
25. Em que valor coloca TFGe Cys superior a (>)? Reportamos todos os valores de TFGe Cys como número exacto
Reportamos valores superiors a 60 mL/min/1.73m2 como > 60 mL/min/1.73m2
Reportamos valores superiors a 90 mL/min/1.73m2 como > 90 mL/min/1.73m2
Outra (Por favor, especifique)
26. Que Equação para TFGe Cys utiliza para estimar TFG em crianças? CAPA
CKD-EPIcystatin C
Outra (Por favor, especifique)
Não estimamos TFGe Cys para crianças
Proteinúria e Albuminúria
27. Efectua os seguintes Testes? Proteinúria
Albuminúria
Nenhum deles
28. Qual é amostra recomendada para medir proteinúria? Amostra de urina de 24 horas
Amostra de Urina Aleatória
Amostra da 1ª Urina da manhã
Não especificado
Outra (Por favor, especifique)
29. Por favor especifique o método que utiliza para medir a proteinúria? Nefelometria
Turbidimetria
Colorimetria
Química Seca
Outro (Por favor, especifique)
30. Especifique o método rastreável
31. Especifique o fabricante de reagent(s)
32. Especifique o seu autoanalizador(s)
33. Como reporta os resultados de proteinuria (mais do que um pode ser seleccionado)? mg/mmol creatinina
mg/g creatinina
g/24h
g/L
34. Por favor especifique interevalo de referência (valor de Cut-Off) para a Proteinúria
35. Qual é a amostra recomendada para medir Albuminúria ? Amostra de urina de 24 horas
Amostra de Urina Aleatória
Amostra da 1ª Urina da manhã
Não especificado
Outra (Por favor, especifique)
36. Por favor especifique o método que utiliza para medir a Albuminúria? Nefelometria
Turbidimetria
Colorimetria
Química Seca
Outro (Por favor, especifique)
37. Especifique o método rastreável
38. Especifique o fabricante de reagent(s)
39. Especifique o seu autoanalizador(s)
40. Como reporta resultados de Albuminúria (mais do que um pode ser seleccionado)? mg/mmol creatinina
mg/g creatinina
μg/min
mg/24h
μg/mL
mg/L
41. Por favor especifique interevalo de referência (valor de Cut-Off) para a Albuminúria
IDMS - isotope dilution mass spectrometry. MDRD - modification of diet in renal disease. CKD-EPI - chronic kidney disease epidemiology collaboration. CAPA - Caucasian, Asian, pediatric and adult.
Table 7

A proposed IFCC C-KD universal questionaire – Turkish translation

Sorular Cevaplar
Serum kreatinini
1. Laboratuvarınızda serum kreatinini ölçülüyor mu? evet
hayır
2. Lütfen serum kreatinini için ölçüm yönteminizi belirtiniz (birden fazla seçenek işaretlenebilir) kompanse olmayan Jaffe
kompanse Jaffe, IDMS’e göre kalibre
IDMS yöntemiyle uyumlu enzimatik yöntem
tam kanda kreatinin
kuru kimya
diğer (lütfen belirtiniz)
3. Kullandığınız ayıracın üretici(ler)ini belirtiniz
4. Kullandığınız cihaz(lar)ı belirtiniz
5. Serum kreatinini hangi birimle rapor ediyorsunuz? mg/dL
µmol/L
her ikisi de
6. Laboratuvarınızda erişkinlerde serum kreatinini için kullanılan referans aralığını belirtiniz
eGFRkreatinin
7. Serum kreatinini ile birlikte tahmini Glomerüler Filtrasyon Hızını (eGFRkreatinin) otomatik olarak rapor ediyor musunuz? evet, serum kreatinini ile birlikte otomatik olarak her zaman
evet, klinisyen tarafından istendiğinde
hayır
8. eGFRkreatinin’in rapor edilmesini önemli görüyor musunuz? evet
hayır
9. Rutin çalışmalarda GFR hesabı için hangi formülü kullanıyorsunuz? (birden fazla seçenek işaretlenebilir) standardize olmayan kreatinin için MDRD-4 formülü
standardize kreatinin için MDRD-4 formülü
MDRD-6
CKD-EPI formülü
Cockroft-Gault
diğer (lütfen beirtiniz)
bilmiyorum
10. eGFRkreatinin sonucunu hangi değere kadar rapor ediyorsunuz? tüm eGFRkreatinin sonuıçlarını rakam olarak rapor ediyoruz
60 mL/min/1.73m2 den büyük sonuçları > 60 mL/min/1.73m2 olarak rapor ediyoruz
90 mL/min/1.73m2 den büyük sonuçları > 90 mL/min/1.73m2 olarak rapor ediyoruz
diğer (lütfen belirtiniz)
11. „Irk“ parametresi ile ilgili sonuçları nasıl rapor ediyorsunuz? „Siyah“ ve „Beyaz“ olarak
ırk randevu sırasında değerlendiriliyor
hastaya ırkını belirtmesi rica ediliyor
„Irk“ parametresi yer almıyor
diğer (lütfen belirtiniz)
12. eGFRkreatinine sonucunda, bu değer ile birlikte hangi gözlemler veya olası değişkenler yer alıyor? beslenme durumu
gebelik
kabul edilen hastalar
gözlemler ve olası eGFR değişkenleri yer almıyor
diğer (lütfen belirtiniz)
13. Özel durumlar: yatan hastalar eGFRkreatinin’i yatan hastalarda rapor ediyoruz
eGFRkreatinin’i yatan hastalarda rapor etmiyoruz
14. Çocuklarda GFR için hangi denklemi/formülü kullanıyorsunuz? Schwartz formülü (orijinal)
Schwartz formülü (değişik)
diğer (lütfen belirtiniz)
Çocuklarda eGFRkreatinin’i hesaplamıyoruz
Serum (plazma) cystatin C
15. Laboratuvarınızda serum cystatin C ölçülüyor mu? evet
hayır
16. Lütfen serum cystatin C ölçüm yönteminizi belirtiniz (birden fazla seçenek işaretlenebilir) immünotürbidimetri
immünonefelometri
diğer (lütfen belirtiniz)
17. Kullandığınız yöntemin izlenebilirliğini belirtiniz
18. Kullandığınız ayıracın üretici(ler)ini belirtiniz
19. Kullandığınız cihaz(lar)ı belirtiniz
20. Serumda cystatin C’yi hangi birimle rapor ediyorsunuz? mg/L
diğer (lütfen belirtiniz)
21. Laboratuvarıızda kullanılan erişkin cystatin referans aralığını belirtiniz
eGFRcystatin C
22. Serum cystatin C konsantrasyonu ile birlikte tahmini Glomerüler Filtrasyon Hızını (eGFRcystatin C) otomatik olarak rapor ediyor musunuz? evet, serum cystatin C ile birlikte otomatik olarak her zaman
evet, klinisyen tarafından istendiğinde
hayır
23. eGFRcystatin C’nin rapor edilmesini önemli görüyor musunuz? evet
hayır
her zaman rapor ediyoruz
24. Rutin çalışmalarda erişkinler için hangi eGFRcystatin C denklemini kullanıyorsunuz? (birden fazla seçenek işaretlenebilir) CAPA
CKD-EPIcystatin C
diğer (lütfen belirtiniz)
25. eGFRcystatin C sonucunu hangi değere kadar rapor ediyorsunuz? tüm eGFRcystatin C sonuıçlarını rakam olarak rapor ediyoruz
60 mL/min/1.73m2 den büyük sonuçları > 60 mL/min/1.73m2 olarak rapor ediyoruz
90 mL/min/1.73 m2 den büyük sonuçları > 90 mL/min/1.73m2 olarak rapor ediyoruz
diğer (lütfen belirtiniz)
26. Çocuklarda hangi eGFRcystatin C-denklemini kullanıyorsunuz? CAPA
CKD-EPIcystatin C
diğer (lütfen belirtiniz)
Çocuklarda GFR sonucu vermiyoruz
İdrar protein and albümini
27. Aşağıdaki testleri yapıyor musunuz? idrar proteini
idrar albümini
her ikisi de
hiçbiri
28. İdrar proteini ölçümünde hangi numune önerilir? 24 saatlik idrar
Rastgele (random) idrar
Sabah ilk idrar
belli değil
diğer (lütfen belirtiniz)
29. Lütfen idrar proteini ölçüm yönteminizi belirtiniz nefelometri
türbidimetri
kolorimetri
kuru kimya
diğer (lütfen belirtiniz)
30. Kullandığınız yöntemin izlenebilirliğini belirtiniz
31. Kullandığınız ayıracın üreticisini belirtiniz
32. Kullandığınız cihaz(lar)ı belirtiniz
33. İdrar proteinini nasıl rapor ediyorsunuz? (birden fazla seçenek işaretlenebilir) mg/mmol kreatinin
mg/g kreatinin
g/24 saat
g/L
34. Lütfen idrar protein için kullandığınız referans aralığını (kesim değerini) belirtiniz
35. İdrarda albümin ölçümü için hangi numune önerilir? 24 saatlik idrar
rastgele (random) idrar
sabah ilk idrar
belli değil
diğer (lütfen belirtiniz)
36. Lütfen idrar albümini için kullandığınız ölçüm yöntemini belirtiniz nefelometri
türbidimetri
kolorimetri
kuru kimya
diğer (lütfen belirtiniz)
37. Kullandığınız yöntemin izlenebilirliğini belirtiniz
38. Kullandığınız ayıracın üreticisini belirtiniz
39. Kullandığınız cihaz(lar)ı belirtiniz
40. İdrarda albümin sonuçlarını nasıl rapor ediyorsunuz? (birden fazla seçenek işaretlenebilir) mg/mmol kreatinin
mg/g kreatinin
μg/dakika
mg/24 saat
μg/mL
mg/L
41. Lütfen idrar albümini için kullandığınız referans aralığını (kesim değerini) belirtiniz
IDMS - isotope dilution mass spectrometry. MDRD - modification of diet in renal disease. CKD-EPI - chronic kidney disease epidemiology collaboration. CAPA - Caucasian, Asian, pediatric and adult.
Table 8

A proposed IFCC C-KD universal questionaire – Chinese translation

问题 答案
血清肌酐
1. 你的实验室测量血清肌酐吗?      是
     否
2. 请说明你的实验室测量血清肌酐的方法 (可多选)      全血肌酐
     干化学法
     其他(请说明)
3. 你的试剂制造商
4. 你的仪器型号
5. 血清肌酐的报告单位      毫克/分升
     微摩尔/升
     两者都有
6. 请说明在你的实验室中,成人血清肌酐的参考范围
估算的肾小球滤过率
7. 在报告血清肌酐值时,你是否会自动报告估算的肾小球滤过率(eGFR)?      是,会自动同时报告
     只当医生要求时
     不会
8. 你是否会考虑报告估算的肾小球滤过率(eGFR)?      是
     否
9. 你使用哪条公式来估算肾小球滤过率(可多选)      非标准化肌酐值用MDRD-4公式
     标准化肌酐值用MDRD-4公式
     MDRD-6
     CKD-EPI 公式
     Cockroft-Gault
     其他(请说明)
10. 当eGFR高于何值时,会报告(>)?      我们报告实际的eGFR值
     当eGFR高于60 mL/min/1.73 m2时,我们报告 > 60 mL/min/1.73 m2
     当eGFR高于90 mL/min/1.73 m2时,我们报告 > 90 mL/min/1.73 m2
     其他(请说明)
11. 如何报告与「种族」相关的参数?      两个结果,「黑人」和「白人」
     在预约时评估其种族
     问病人的种族
     没有包括不同种族的结果
     其他(请说明)
12. 在报告eGFR时,是否包含一些会影响eGFR值的情况      营养状态
     妊娠
     住院病人
     报告没有包括一些会影响eGFR值的情况
     其他(请说明)
13. 特殊情况:住院病人      我们会报告住院病人的eGFR值
     我们不会报告住院病人的eGFR值
14. 你使用哪条公式来估算儿童肾小球滤过率?      Schwartz公式 (原始)
     Schwartz公式 (修改)
     其他(请说明)
     我们不会估算儿童肾小球滤过率
血清半胱氨酸蛋白酶抑制剂C
15. 你的实验室测量血清半胱氨酸蛋白酶抑制剂C吗?      是
     否
16. 请说明你的实验室测量血清半胱氨酸蛋白酶抑制剂C的方法 (可多选)      免疫透射比浊法
     免疫散射比浊法
     其他(请说明)
17. 说明你的方法溯源性
18. 说明你的试剂制造商
19. 说明你的仪器型号
20. 血清半胱氨酸蛋白酶抑制剂C的报告单位      毫克/升
     其他(请说明)
21. 请说明在你的实验室中,成人血清半胱氨酸蛋白酶抑制剂C的参考范围
估算的肾小球滤过率半胱氨酸蛋白酶抑制剂C
22. 在报告血清半胱氨酸蛋白酶抑制剂C的浓度时,你是否会自动报告估算肾小球滤过率半胱氨酸蛋白酶抑制剂C (eGFRcystatin C)?      是,会自动同时报告
     只当医生要求时
     不会
23. 你是否会考虑报告估算肾小球滤过率半胱氨酸蛋白酶抑制剂C (eGFRcystatin C)?      是
     否
24. 你常规使用哪条公式来计算成人的估算肾小球滤过率半胱氨酸蛋白酶抑制剂C (eGFRcystatin C) (可多选)      CAPA
     CKD-EPIcystatin C
     其他(请说明)
25. 当估算肾小球滤过率半胱氨酸蛋白酶抑制剂C (eGFRcystatin C)高于何值时,会报告(>)?      我们报告实际的估算肾小球滤过率半胱氨酸蛋白酶抑制剂C (eGFRcystatin C)的值
     当eGFRcystatin C高于60 mL/min/1.73 m2时,我们报告 > 60 mL/min/1.73 m2
     当eGFRcystatin C高于90 mL/min/1.73 m2时,我们报告 > 90 mL/min/1.73 m2
     其他(请说明)
26. 你使用哪条公式来计算儿童的估算肾小球滤过率半胱氨酸蛋白酶抑制剂C ?      CAPA
     CKD-EPIcystatin C
     其他(请说明)
     在儿童中,我们不估算肾小球滤过率
尿蛋白和尿白蛋白
27. 你们有没有做以下的检验项目?      尿蛋白
     尿白蛋白
     以上两者都没有
28. 你们推荐用哪种样本来测量尿蛋白?      24小时尿
     随机尿
     晨起第一次尿
     没有特定
     其他(请说明)
29. 请说明检测尿蛋白的方法      散射比浊法
     透射比浊法
     比色法
     干化学法
     其他(请说明)
30. 说明你的方法溯源性
31. 说明你的试剂制造商
32. 说明你的仪器型号
33. 你如何报告尿蛋白的结果(可多选)?      毫克/毫摩尔肌酐
     毫克/克肌酐
     克/24小时
     克/升
34. 请说明你的尿蛋白参考范围
35. 你们推荐用哪种样本来测量尿白蛋白?      24小时尿
     随机尿
     晨起第一次尿
     没有特定
     其他(请说明)
36. 你们用哪种方法来测量尿白蛋白?      散射比浊法
     透射比浊法
     比色法
     干化学法
     其他(请说明)
37. 说明你的方法溯源性
38. 说明你的试剂制造商
39. 说明你的仪器型号
40. 你如何报告尿白蛋白的结果(可多选)?      毫克/毫摩尔肌酐
     毫克/克肌酐
     微克/分钟
     毫克/24小时
     微克/毫升
     毫克/升
41. 请说明你的尿白蛋白参考范围
MDRD - modification of diet in renal disease. CKD-EPI - chronic kidney disease epidemiology collaboration. CAPA - Caucasian, Asian, pediatric and adult.
Table 9

A proposed IFCC C-KD universal questionaire – Russian translation

Вопрос ответ
Креатинин сыворотки
1. Ваша лаборатория измеряет креатинин сыворотки? да
нет
2. Пожалуйста, определите свой метод для измерения креатинина сыворотки (можете выбрат больше чем один ответ) неданный компенсацию Jaffe
данный компенсацию Jaffe, IDMS калибрована
ферментативный метод выровнен к методу IDMS
креатинин цельной крови
сухая химия
другой (пожалуйста, укажите)
3. Укажите своего производителя (производителей) реактива
4. Укажите свой тип инструмента (инструментов)
5. В каких единицах сообщают о результатах креатинина сыворотки? mg/dL
µmol/L
обе
6. Укажите справочный интервал для взрослых, используемый для креатинина сыворотки в Вашей лаборатории
eGFRcreatinine
7. Вы автоматически сообщаете о результатах предполагаемой Скорости клубочковой фильтрации (eGFRcreatinine) наряду с концентрацией креатинина сыворотки? да, автоматически с каждым результатом креатинина сыворотки
да, каждый раз, когда заказал врач
нет
8. Вы рассматриваете создание отчетов о eGFRcreatinine? да
нет
9. Какое уравнение используете Вы для оценки GFR для создания отчетов режима (можно выбрать больше чем один ответ) Уравнение MDRD-4 для нестандартизированного креатинина
Уравнение MDRD-4 для стандартизированного креатинина
MDRD-6
Уравнение CKD-ЭПИТАКСИАЛЬНОГО-СЛОЯ
Кокрофт-Голт
другой (пожалуйста, укажите),
Я не знаю
10. На какой отметке Вы указываете повишение eGFRкреатинин (>)? указываем все отметки eGFRcreatinine в точных цифрах
указываем отметки выше 60 mL/min/1.73m2 as >60 mL/min/1.73m2
указываем отметки выше 90 mL/min/1.73m2 as >90 mL/min/1.73m2
другие (укажите)
11. Как Вы сообщаете о результатах относительно параметра „раса“? два результата, „Темнокожий “и „Белый “
раса оценена во время назначения
пациента просят сообщить о его расе
параметр „Раса“ не включен
другой (укажите)
12. В результате eGFRcreatinine включены наблюдения и возможные изменения этого значения с (несколько возможных ответов): состояние питания
беременность
информации полученые от пациента
мы не включаем наблюдения о возможных изменениях eGFR
другой (пожалуйста, укажите)
13. Специальные ситуации: стационарные больные даем eGFRcreatinine для стационарных болбных
не даем eGFRcreatinine для стационарных болбных
14. Какие уравнения/формулы Вы используете, чтобы оценить GFR у детей? Уравнение Шварца (оригинальное)
Уравнение Шварца (изменено)
другой (пожалуйста, укажите),
мы не измеряем eGFRcreatinine для детей
Сыворотка (плазма) cystatin C
15. Ваша лаборатория измеряет сыворотку cystatin C? да
нет
16. Пожалуйста, укажите свой метод для измерения сыворотки cystatin C (можно больше чем один) иммунонефелометрия
иммунонефелометрия
другой (пожалуйста, укажите)
17. Укажите метод (методы) отслеживаемости
18. Укажите производителя реактива
19. Какой инструмент Вы используете
20. В каких единицах сыворотка измеряется cystatin C? mg/L
другие (укажите)
21. Определите справочный интервал для взрослых, используемых для сыворотки cystatin C в Вашей лаборатории
eGFRcystatin C
22. Вы автоматически сообщаете о результатах предполагаемой Скорости клубочковой фильтрации, основанной на cystatin C (eGFRcystatin C) наряду с сывороткой cystatin C концентрации? да, автоматически с каждым результатом сыворотки cystatin C
да, каждый раз, когда заказал врач
нет
23. Вы рассматриваете создание отчетов о eGFRcystatin C? да
нет
мы уже сообщаем о нем
24. Какое eGFRcystatin C-уравнение для взрослых используете Вы для создания рутинных отчетов (vozmo\en больше чем один ответ) CAPA
CKD-EPIcystatin C
какое (укажите)
25. На какой отметке Вы указываете повишение eGFRкреатинин (>)? указываем все отметки eGFRcreatinine в точных цифрах
указываем отметки выше 60 mL/min/1.73m2 as >60 mL/min/1.73m2
указываем отметки выше 90 mL/min/1.73m2 as >90 mL/min/1.73m2
другие (укажите)
26. Какие уравнения eGFRcystatin C- Вы используете, чтобы оценить GFR у детей? CAPA
CKD-EPIcystatin C
другие (укажите)
не мерим GFR для детей
Белок мочи и альбумин
27. Вы выполняете следующие анализы? белок мочи
альбумин мочи
оба
ни один из них
28. Какой образец рекомендуете для измерения белка мочи? 24-часовой образец мочи
случайный образец мочи
первый утренний образец мочи
не определенный
другой (пожалуйста, укажите)
29. Пожалуйста, укажите свой метод для измерения белка мочи нефелометрия
турбидиметрия
колориметрия
сухая химия
другой (пожалуйста, укажите)
30. Укажите свой метод (методы) отслеживания
31. Укажите производителя (производителей) реактива
32. Укажите тип инструмента (инструментов)
33. Как Вы сообщаете о результатах белка мочи (можете выбрать больше чем один ответ)? mg/mmol креатинина
mg/g креатинина
g/24h
g/L
34. Пожалуйста, укажите справочный интервал для белка мочи
35. Какой образец рекомендуете для измерения альбумина мочи? 24-часовой образец мочи
случайный образец мочи
первый утренний образец мочи
не определенный
другой (пожалуйста, укажите)
36. Пожалуйста, укажите свой метод для измерения альбумина мочи нефелометрия
турбидиметрия
колориметрия
сухая химия
другой (пожалуйста, укажите)
37. Укажите свой метод (методы) отслеживания
38. Укажите производителя (производителей) реактива
39. Укажите тип инструмента (инструментов)
40. Как Вы сообщаете результатах альбумина мочи (можете выбрать больше чем один ответ)? mg/mmol креатинина
mg/g креатинина
μg/min
mg/24h
μg/mL
mg/L
41. Пожалуйста, укажите справочный интервал для альбумина мочи
IDMS - isotope dilution mass spectrometry. MDRD - modification of diet in renal disease. CKD-EPI - chronic kidney disease epidemiology collaboration. CAPA - Caucasian, Asian, pediatric and adult

In conclusion, we as an IFCC C-KD hope that this proposed questionnaire will be considered useful in assessing the current CKD status in many various national environments across the Globe.

Acknowledgements

The authors wish to thank Drs Janne Cadamuro and Alexander von Meyer for assistance in translating the questionnaire to German. The authors also wish to thank Drs Ieong Sio Lei and Koon Kin Veng for assistance in translating the questionnaire to Chinese, and to Mr Petar Mladenov for translating the questionnaire to Russian.

Notes

[1] Conflicts of interest None declared.

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